torsdag 9. desember 2010

Per og Buster, 2 skjønne katter...

Som jeg har skrevet på siden her, bor vi med 2 katter. Det er Per og Buster som har valgt å dele livene sine med oss. Må nesten skrive det slik for katter er vel litt mer frie til å velge bosted...


Dette er lille Buster, 13 år gammel!

Buster er en liten sjarmerende herremann som dukket opp utenfor min arbeidsplass for 13 år siden kald, sulten, full av øremidd og utrolig kjælen! Gutta på lageret tok ham inn og ropte på meg, vel vitende om at dette lille sjarmtrollet ville ta innersvingen på meg og det gjorde han til gagns! Tok ham med opp på kontoret og la jakka med pelskrage på gulvet til ham og der krøllet han seg pent sammen og sovnet. Tok bilder av ham og hengte opp etterlysningsplakater i hele området rundt da vi skjønte at han bare var en kattunge som nok hadde kommet bort. Ingen ringte i løpet av dagen så han ble med meg hjem hvor det den gangen også bodde ei sær gammel hokatte; Sota. De to ble ikke akkurat perlevenner så min mann ringte til sin mor som da bodde her på småbruket og vips så hadde Buster fått et alternativt hjem til vi tok over her oppe. Ingen savnet den lille herremannen, så det ble flytting på ham opp på gården her etter nyttår. Han fant seg godt tilrette sammen med de 2 hannkattene som bodde her fra før - han ble godt lært opp både inne og ute av begge de to voksne kattene; Labben og Per.

Da vi flyttet opp hit i 2001 hadde svigermor altså både Labben, Per og "min" Buster hos seg og vi hadde med min gamle sære hokatte Sota. Buster og hun gikk fortsatt ikke overens slik at Buster og Labben flyttet med svigermor til deres nye hus mens Per,en flott og stor hankatt som nok er norsk skogskatt selv om han ikke har papirer på akkurat det, ble igjen her hos oss sammen med frøken Sota. Dessverre ble Sota bare 17 år og dagen etter at jeg hadde begravet henne her i hagen kom lille Buster tuslende ned og flyttet likegodt inn til oss igjen! Det er mye selskap i en katt og da blir det iblant i overkant selskapelig med 2 stykker! De gjør da så absolutt jobben sin med å fange allskens "udyr" som mus, jordrotter og så må det innrømmes at det går med en og annen fugl, due, ekorn, hareunge osv. Bytter utover mus og jordrotter er det Per som er ansvarlig for. Et ublidt møte med en mår for noen år siden resulterte i en tur til dyrlegen, barbering av halve ansiktet og noen sting like under øyet - men mårhalen henger ute i verkstedet til mannen min. For Per han hadde selvsagt vunnet kampen og det var kun halen igjen i uthuset da han kom inn og ville ha litt hjelp til sårene sine...

Dette er da Per, flott stor hankatt på 15 år!

Vi har vurdert hund her oppe, men så lenge Per finnes her tror vi nok det er best å la være. Han er veldig "pappa-gutt" og vi frykter "litt" sjalusi om det kommer en hund som vil kreve en del oppmerksomhet fra min mann, for det blir vel en hund som kan være med på jakt når den tid kommer.

Siden kattene nå begynner å bli godt "voksne" med 13 og 15 år og vel så det, så har de også begynt å klare å snike seg til å være mer inne, spesielt nå i den kalde årstiden. De har sine faste plasser både i 1. etasje og oppe, men best av alt er det når vi står opp og ikke rer opp sengen med en gang slik at de kan krype godt inntil hverandre og krølle seg rundt i dynene våre... Skal egentlig bli litt godt med nytt soverom nede etter hvert med skikkelig dør vi kan stenge, for det er ikke SÅ hyggelig med kattehår i sengene...  Selv om de er utrolig søte der de ligger da!  Eller hva synes dere om dette bildet?


2 skjønne sjarmtroll strekker strikken....


Takk for følget og velkommen igjen!

Tone  (mjauende hilsener fra Per og Buster også)


2 kommentarer:

  1. Smelt smelt :)
    Koselig historie og flotte katter :)
    Har selv 2 katter, bror og søster, som nå er 1,5 år. Håper de blir minst 20 år :)
    Klem fra Lise

    SvarSlett
  2. Herlige katter, det e sant at det e møkje selskap i ein katt:) Eg har to stykker eg og:)

    SvarSlett