onsdag 9. november 2011

Gamle møbler fra gården


En av fordelene med å ta over et gammelt gårdsbruk er alle gamle møbler man får med på kjøpet.
Ikke det at det var så mye antikviteter her, men noen artige saker fantes jo. De aller fleste skal vi beholde selv og her er et lite utvalg

Gammelt bakebord. Det har 2 klaffer, herlige dreide ben og en skuff på enden


En gammel kjøkkenstol. Denne har vært malt med rødbrun linoljemaling
og er passe slitt der man forventer det etter mange tiår...
Den trenger å tas fra hverandre og limes på nytt, litt typisk slike gamle stoler
Limingen slipper fordi den tørker helt ut og sprekker da vi per i dag har høyere innetemperatur samt tørrere inneluft.

Nydelige detaljer i stolryggen


Denne stolen er nok enda eldre. Den også malt med linoljemaling
og trenger samme jobb som den over. Liming...

Setet er helt renslitt fra malingen og slik skal den forbli

Denne stolen har vi 3 stk av og da vi hadde kjøkken midlertidig
inne på det gamle soverommet brukte vi bakebordet og disse 3 stolene. Det ble en veldig koselig liten sitteplass foran vinduet der.

I dag har vi 2 av dem stående inne på spisedelen på kjøkkenet
og begge kattene elsker å ligge på dem. Det
kan ha en sammenheng med at det er puter på dem :-)


2 ganger i året setter jeg inn slike møbler med møbelpolish for å bevare treverket noenlunde. I høst har jeg vært sent ute og først i går kveld fikk jeg "ånden" over meg og fant frem polish og filler. Men så ble de fine igjen da!

Når vårsola titter godt frem får de en ny runde, dvs. når fyringssesongen er over. Like viktig å polere gamle møbler som bilen f.eks. *smiler*

Det finnes en god del andre gamle møbler her hos oss, men foreløpig står de lagret og noen av de trenger en aldri så liten restaurering før de kan tas i bruk. Noe har jeg allerede pusset opp og solgt videre for det kan faktisk blir for mye møbler også. Liker ikke når det står stablet oppe på hverandre for da synes ikke jeg at hver ting kommer ordentlig til sin rett... (sier hun som har stua fullstappet med stablede møbler akkurat nå - hi hi)

En annen gammel sak som skal under behandling - etter hvert - er en gammel flatlokket kiste jeg har fått av en av mine onkler.

Denne skal jeg ta av alle beslag og pusse ned. Om den males eller beises og lakkes er litt avhengig av hvilke møbler som havner oppe i kosekroken i 2. etasje. Det er tenkt at vi skal bruke kista til bord og vi kommer nok til å sette bein på for å få den litt mer opp fra gulvet. Men foreløpig rommer den en hel masse saker som det ikke er ferdig plass til i entrèen ennå :-)

Nå må jeg komme i gang med litt malejobb inne i huset igjen. Fortsatt litt som gjenstår nede i entrèen og gangene før de siste listene skal på. Dessuten venter vi på skyvedørsgarderoben vår! Ikke får jeg hengt opp den gamle hattehylla ennå heller fordi jeg skal male over ALLE lister en gang til etter sparkling og pussing og jeg vil ikke søle maling på de gamle sakene.

Ønsker alle en riktig fin onsdagskveld!

Passer på å ønske Asbjørg med bloggen Primula og mere til.. hjertlig velkommen som ny følger her hos meg. Ta gjerne en kikk innom bloggen hennes. De holder på med fornyelse av kjøkken og stue bl.a.


Klem Tone

4 kommentarer:

  1. Masse flotte møbler ja...må være spennende å ha masse slikt stående på lur :) Tror jeg hadde blitt veldig glad for det :)

    Ha en flott onsdagskveld :)

    SvarSlett
  2. Så heldig du er som har fått overta så mange flotte stoler.Litt mer "schwung" over dem enn de nye,moderne.Flott bord og kiste også!

    SvarSlett
  3. Ååååå så koselig med slike gamle møbler. De har både sjel og patina...elsker slike møbler:))

    Ønsker deg en fin torsdag videre:)
    Klem Marianne

    SvarSlett
  4. Så mange fine, gamle møbler dere har! Ekstra gøy når de hører til stedet også. Jeg har en stol med det mønsteret øverst på ryggen, men setet er firkantet og så står det "Den norske stolfabrikk, Moss" under. Gamle pinnestoler får en aldri nok av; de er så sjarmerende :o)

    klem Mona

    SvarSlett