søndag 13. oktober 2013

Vaskerom tatt i bruk - nesten ferdig....

Etter en herlig høsthelg med både pussing av gamle møbler og bidrag i årets elgjakt så går det sakte mot kveld her oppe i skogkanten.

Tenkte jeg skulle vise dere vaskerommet i dag. Det er forlengst tatt i bruk, men ikke alt er helt ferdig ennå.... Litt sånn det blir når man har "snørrogførti" prosjekt gående både med hus og møbler *gliser"

På kortveggen har vi satt opp et lite skap og fått på plass både benkeplate og tørkemuligheter samt hyller. Hyllesystemet er fra IKEA og heter Algot. Dere ser sikkert at skuff-fronten mangler her - mannen er fortsatt i tenkeboksen (sier han) når det gjelder å feste denne da det er et uttrekkbart strykebrett gjemt i "skuffen"
Hadde noe gammelt bomullsstoff liggende som jeg sydde forheng av til begge åpningene under benkene. Skjuler både rot og annet og godt er det...

Trillebordet er satt inn her foreløpig - men tanken er å få opp et bord som kan slås ned når det ikke er i bruk som sybord

På langveggen er det vask med underskap og overskap langs hele mens varmtvannsberederen står helt inn i høyre hjørne.

Den grå boksen er for pulver til farget tøy, den hvite - ja selvsagt til hvitt tøy og så hadde jeg en flott 2-liters flaske med porselenskork som nå har skyllemiddelet i seg

Soppkurven og litt gammelt kobber pynter opp trillebordet
Litt pynt må man jo ha på vaskerommet også, ikke sant?

Her er det integrerte strykebrettet! Veldig smart og helt borte når det ikke er i bruk

Brettet sammen og klart til å skyves inn i "skuffen" igjen

På vaskerommet gjenstår det altså å få på plass skuffefronten på strykebrettet og et høyskap som skal romme vaskebøtter, langkoster og annet slikt. Skapet ligger i pappeske - flatpakke fra IKEA - inne på stuegulvet (der har det også ligget i lang, lang tid...). Det kommer nok opp en dag tenker jeg og da skal jeg ta noen nye bilder til dere...


Nevnte at jeg i helgen har bidratt under elgjakta... I dag tidlig når jeg gikk ned for å hente meg kaffe så jeg ut av kjøkkenvinduet og stusset litt. Tenkte at der oppe i skogkanten er det da ikke bjørkestammer? Så 2 hvite rette "stammer" som med lav motsol så ut som trær med det første. Vel, full fart opp i 2.etasje og trev tak i kikkerten. Nei, det der var slettes ingen bjørkestammer men bakbeina på en ELG! En mørk elg med lange og veldig lyse bein! Fikk igang mannen med mitt enkle spørsmål;  og HVOR er så elgjegerne i dag da? Mannen har måttet avstå elgjakta da han ikke har rukket å skyte prøva selv! Han spratt opp, grep mobilen og ringte en i jaktlaget. Han var selvsagt syk og var hjemme under dyna. 

Vel, ny oppringning til en annen gav uttelling. Han kasta seg i bilen og kom hit. I mellomtiden hadde skogens konge snudd seg mot meg og da viste det seg å være en flott 6-taggers okse! Må bare innrømme at pulsen økte litt der jeg stod med kikkerten og oksen fortsatt bare stod der og tittet på meg (følte i hvert fall at han så på meg). Avstand fra huset og til der han stod var under 70 meter og han stod så fint med hele siden vendt mot oss! Da jegeren ankom brukte han hagehuska som anlegg og ett skudd smalt ivei og fortsatt med kikkerten foran øya så jeg faktisk at det traff. En fulltreffer og elgen beveget seg et par meter framover i sakte fart og ramlet rett ned. Dette var en opplevelse som er lettere blanda, litt vemodig at et så flott dyr ikke lenger går der ute i skogen men samtidig så vet jeg at han hadde det helt topp inntil det smalt og var over på et øyeblikk. 

Etter en liten stund kom flere fra jaktlaget og elgen ble behørig tatt hånd om og hentet ut. Nå er den borte på slakteplassen på en av nabogårdene sammen med 3 andre artsfrender. I går tok de ut 2 dyr og tidlig i morges falt også en okse før denne som stod hos oss. Så nå gjenstår kun ett dyr av årets kvote. Da er det bare å gjøre seg klar til å ta i mot litt elgkjøtt når det er klart og lage til noe godt av det. Min debut som "elghund" gav altså øyeblikkelig resultat  *smiler*

Ønsker dere alle en riktig god søndagskveld og en fin uke!


Klem fra (elghunden) Tone






2 kommentarer:

  1. Hei. Hvor har du fått den smarte strykebrettskuffen fra? Er på utkikk etter en slik.

    Mvh Stina

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Stina. Det strykebrettet som er til å montere i skap er kjøpt gjennom en kjøkkenforhandler i Sverige. Det kommer fra Pelly Components

      Mvh Tone

      Slett