tirsdag 7. juni 2011

Prosjekt utendørs...

I dag er det grått og trist utendørs, men etter den knallhelgen vi har hatt så står vi nok dette over også! Jeg har jo tidligere skrevet at vi holder på å fylle ut en god del her på eiendommen og i dag tenkte jeg at jeg skulle vise dere litt hva jeg mener med det...  Men først må jeg jo vise noe som er pent da; kurven med blomster og Welcome-skilt som står ved siden av den hvite hagebenken. Det ble jo ikke så aller verst...
Den hvite hagebenken har jeg kjøpt på Dag's Marked og serien heter Europa. Finnes også stoler og bord til dette og prisen er så absolutt overkommelig!

Så over til det som ikke er så vakkert nå. Her har vi fått på en del masse allerede og litt til skal på før toppmasser og vi kan begynne å tenke på å så gressplen.

Tørkestativet får stå her så lenge, planen min er et "gammeldags" tørkestativ med T-stolper og lange rekker med snorer et helt annet sted på tomta. Dette ser jeg fra kjøkkenvinduet og det er ikke aktuelt med klestørk der i framtiden *smiler*. Har ikke målt selve hagetomta men det er STOOORT og kommer nok til å gi jobb til meg/oss i flere år fremover. Men et sted må man jo starte...

Til venstre på bildet er planen at vi skal ha en terrasse, den blir nok støpt og stensatt for enkelt vedlikehold og den kommer til å løpe rundt både framsiden og baksiden av huset når det blir klart. Ned til høyre går hagen over i mer skogsaktig terreng og jeg har en drøm om en liten dam, et drivhus med uteplass hvor de gamle hagemøblene i støpejern og tre skal få stå.

Stenhaugen dere ser i bakgrunn skal brukes til å fylle ut enda mer, ikke for at vi skal ha en golfbane-hage men fordi det er så veldig berg-og-dalbane her nå. Godt man har stor redskap tilgjengelig for å flytte på alt dette og en mann som håndterer slike maskiner som en lek...

Denne rogna vet vi ikke helt om vi kan beholde, den står litt nære huset og det som blir terrasse etter hvert og dessverre har den sprukket nede på stammen og selv om vi har sikret den nå så går den en usikker fremtid i møte.

Ikke alt er helt utfyllt ennå, og slike områder må jo klippes og holdes i orden for at det ikke skal se helt anleggsaktig ut her. Den bensindrevne kantklipperen går ofte og lenge av gangen for å holde villnisset sånn noenlunde i sjakk rundt omkring.

Dette er en gammel "traktorvei" ned fra hagen mot skogsområdet og det er nede i dette området at jeg drømmer om dam, drivhus og en koselig uteplass med gamle hagemøbler. Det må fylles på litt her også for at det skal være kjørbart med traktor men det skal fortsatt få være gresskledd

Jeg prøver å overse alt det som ikke ser pent og klart ut utenfor og fokuserer heller på det som faktisk er pent, som blomstrer og som jeg går og venter på at skal blomstre. Slik som denne kaprifolen som alltid kommer med masse blomster og det dufter så utrolig herlig. Når den står i blomst må jeg nedom den på kvelden og bare nyte lukten og drømme om når hagen en gang blir klar til bare å stelles med...

Nå skal det virkes litt her igjen, litt sparkling og pussing av paneltak og vegger innendørs. Litt kvistlakk skal vel også påføres samt at nå kan jeg rydde ut og vaske over baderommet og vaskerommet som nå er klare til innredning. Flisene på badet ble enda bedre enn forventet og tapeten og belegget på vaskerommet ble helt perfekt. Bilder kommer nok om ikke så lenge, det tar nok litt tid fortsatt før de rommene er ferdig innredet da det skjer litt annet her også for tiden...


Takk for følget og velkommen tilbake!


Klem Tone

7 kommentarer:

  1. Blir sikkert nydelig til slutt! Jeg ønsker meg også et sånt gammeldags tørkestativ, det er så sjarmerende.

    SvarSlett
  2. Oi! Så spennende! Jeg ble nesten litt misunnelig på den store flotte tomta.. Her kan dere boltre dere:o) Jeg legger meg med glede som følger, og venter i spending på oppdatering;o)
    Ta gjerne en titt innom hos meg også, ved anledning!

    Ha en fin kveld videre!
    Heleneklem

    SvarSlett
  3. Dette blir spennende å følge:)
    Litt av en tomt dere har, det blir helt sikkert bra.
    Vi har 5 mål med tomt og har holdt på i 13 år, når vi endelig tror vi er ferdige er det nye prosjekt på gang, men vi liker å holde på i hagen:)
    Det ble en stooor fotballbane til våre 5 gutter, den er flittig i bruk...så får jeg ha mitt hagestyr i fred;)
    Ønsker deg en fin onsdag, klem Hanne

    SvarSlett
  4. Hei Tone..

    Tusen takk for koslige ord inne hos meg, legger meg til som følger her jeg for her var det masse fint å se på, og samle innspirasjon..

    Ser på innlegget under her at du har melkeflasker til pynt, jeg elsker de gamle melkeflaskene, og det bordet var utrolig pent.

    Ønsker deg en flott onsdag..

    Jørn

    SvarSlett
  5. Ser ut som en nydelig tomt så har stor tro på at dette blir bra. :)

    Klem

    SvarSlett
  6. det kommer til å bli såå fint når dere blir ferdige!! gleder meg til å se :-)

    Takk for alltid så gode kommentarer fra deg!
    du gleder meg :-)

    Klemmer

    SvarSlett
  7. Hei Tone!

    For en stor og flott tomt dere har!!! Jeg er sikker på at det blir utrolig fint når dere er ferdige!!! Lykke til videre med arbeidet, jeg gleder meg til å se mer! Tusen takk for gode ord hos meg, det varmer!

    Ha en finfin helg!
    Klemmer!

    SvarSlett