mandag 19. mars 2012

Nøtteliten satt i toppen av et tre...

I morges da jeg skulle slippe ut kattene via døra ut fra kjøkkenet tittet jeg bort på fugletreet først.
Godt var det, for der satt en liten kjekk "kar" og speidet opp mot fuglematen. 
Fikk geleidet kattene rundt til inngangsdøra og fisket frem kamera i håp om at Nøtteliten fortsatt var der.
Jovisst, han satt som fastfrosset i trestammen og kikket opp fortsatt.


Her tror jeg ekornet fikk syn på meg...

og vips så smatt han bakom stammen ...

Ekorn er søte og det er mange av dem i området her. Dessverre så synes også Per (katten) at de er gode (les: mat) og han er rett og slett en råtamp når det gjelder å få tak i dem. Har sett katten i svev i lufta etter disse små vakre dyra og så slår han dem ned i bakken osv.... Det er i slike øyeblikk at man skjønner at en katt virkelig er et rovdyr!

Vel dette ekornet klarte seg i dag i hvert fall. Det kom seg opp til maten etter hvert og forsvant siden inn i skogen igjen.

I min barndom hadde vi et tamt ekorn som bodde i en fuglekasse på hytta. Hver morgen på sommeren så kom Pelle (han het Pelle ja) smettende ut fra kassa når han hørte mine skritt i gresset på vei mot utedoen. Da visste han at det vanket en godbit snart, for min farfar var også en morgenfugl og farfar, Pelle og jeg koste oss på stentrappa utenfor hytta med litt "knask" før de andre familiemedlemmene våknet til liv.

Nå husker ikke jeg hvor lenge Pelle levde, men det var hvert fall flere år hvor han koste seg sammen med farfar og meg på sommermorgenen. Tror jeg må sjekke med pappa og høre om det finnes bilder av dette, har ingen selv i hvert fall :-(

Våknet forresten til et hvitt teppe utenfor i dag, snøen har ikke gitt seg helt ennå. Nå ble det en flott soldag og snøen forsvant like fort som den hadde kommet (heldigvis). Det meldes stigende temperaturer de neste dagene og da skal nok hagen få litt stell og så får jeg se om det blir litt jobb i solveggen med noen prosjekter igjen.

Et gammelt kjøkkenbord og en liten slagbenk står og venter
og bak til høyre i bildet skimtes en gammel trillebår i tre
Trillebåren skal skifte farge fra rødt til grønt og så skal
beslag males sorte. Blir vel brukt til planter utover våren tenker jeg

Ønsker alle en rolig mandagskveld og en flott uke videre!


Klem Tone

1 kommentar:

  1. Jeg kom bare lige forbi.
    Gode billeder af den lille egern.
    Tak for kigget.

    SvarSlett